Bra start på dagen

Det är inte alltid så lätt att äta precis när man gått upp på morgonen, speciellt när klockan ringer riktigt tidigt. Då tycker jag att det är bättre att vänta lite tills man är hungrig och kan få i sig en riktigt bra frukost. Idag hade jag visserligen sovmorgon till kl:11 men bestämde mig redan igår för baka scones till frukost! Det var typ hundra år sedan jag gjorde det och visst passar det sig en härlig vårmorgon som denna :)



Receptet hittade jag i en gammal bok från Ica som heter Sju sorters kakor.


För ca 2 portioner:

4 dl vetemjöl
½ tsk salt
½ tsk socker
2½ tsk bakpulver
50 g smör/margarin
2 dl mjölk

Så här gör du:

Sätt på ugnen på ca 250- 275 grader. Blanda alla torra ingrediensar i en skål. Krama in smöret i mjölblandningen och tillsätt mjölken. Dela upp smeten i två klumpar och placera ut på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ut degen så att det blir till två runda halvtjocka kakor. Ta en mjölad kniv och "dela upp" varje kaka i fyra delar samt nagga degen med en gaffel. Stoppa in plåten i ugnen och sätt klockan på ca 8-12 minuter. 

Två timmar efter frukost tog jag mig ut på en joggingtur:) Jag är numera duktigast i världen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0